Den eldste sonen var ute på marka. Då han gjekk
heimover og nærma seg garden, høyrde han spel og dans. Han ropa på ein av karane og spurde kva som stod på. ‘Bror din er komen’, svara han, ‘og far din har slakta gjøkalven
fordi han fekk han velberga heim att.’ Då vart han
sint og ville ikkje gå inn. Far hans kom ut og prøvde å overtala han. Men han svara attende: ‘No har eg tent deg i alle år og aldri sett
meg opp mot dine bod. Men meg har du ikkje gjeve så mykje som eit kje, så eg kunne
halda fest saman med venene mine. Men når han kjem
heim, denne son din som har sløst bort pengane dine i lag med horer, då slaktar
du gjøkalven for han!’ Då
sa far hans: ‘Du er alltid hos meg, barnet mitt, og alt mitt er ditt. Men no må vi halda fest og vera glade.
For denne bror din var død og har vorte levande, han var bortkomen og er
attfunnen.’»
Luk 15, 25-32
«Denne son din»… Det er nesten som eg høyrer forakta i stemma, og ser
sinnet som lyser i auga. Den heimeverande sonen er ofte nemnt som ein parentes
på slutten av forteljinga. Hovudpersonen sjølv, den bortkomne sonen, tek som
regel alt fokuset, og det er lett å juble med når han kjem heim att og faren
omfamnar han. Tenk, han som sette livet sitt over styr får kome heim att! Og
ikkje berre det; han vert møtt med opne armar og ei storslått feiring. Og det
skulle berre mangle, tenkjer eg – han er då son i huset og faren er glad i han!
Men…
Det er
slett ikkje sjølvsagt å bli teken imot på denne måten. Faren kunne avvist han,
eller aller nådigast sett han til å gjete buskapen eller vere tenar i huset.
Det har han all rett til, for sonen har allereie fått det han hadde krav på som
son, og det har han sløst vekk kvar rubbel og bit av. Det mest rettferdige
ville difor vere ei låg stilling og ein avmålt far. Ein far utan tiltru til at
denne unge mannen kan vere noko anna enn ei byrde. Men…
Eg
kjenner historia, og eg kjenner Han historia skal peike på. Forteljinga om den
bortkomne sonen har i stor grad forma mitt Gudsbilde; Gud er min far som tek
imot meg med opne armar, og viser meg nåde i staden for det eg har fortent.
Kva då
med den heimeverande sonen? Parentesen mot slutten av forteljinga? Han som kjem
inn frå marka og vert sint når han ser kor jublande nådig faren er? Det er også
meg. Det er den delen av meg som tvilar på om Gud er glad i meg. Den delen som
kviskrar til hjartet mitt: Du må gjere meir, du er ikkje god nok, Han er glad i
alle andre, men du er ikkje verdig hans kjærleik. Det er den delen av meg som
nærast nektar å godta den utrulege nåden Gud møter oss som kjem til Han med.
Det verkar for utruleg. For enkelt.
Og det
er den delen av meg som stiller spørsmål ved andre si tru; Kan han vere
kristen, han som tenkjer slik og slik? Kan ho høyre Jesus til, ho som forfektar
dette eller hitt synspunktet, eller gjer slik og slik? På den måten tek eg på
meg ei dommarkappe som aldri var tiltenkt meg.
Kva
burde då den heimeverande sonen gjere? Han burde gå inn til festen og juble
saman med dei andre. Han burde ta imot broren med opne armar og glede seg over
den tilgjevande faren. Han burde vite at ein annan dag er det han sjølv som
treng dei same opne armane.
(Helgetankar i Suldalsposten, 26.10.16)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar