Som lærar er det dessverre sjeldan at nokon gir meg skriveoppgåver lenger. Eg må finne på dei sjølv... Og denne dagen vart eg inspirert av å sjå elevane skrive, så eg skreiv like godt min eigen versjon av historia. Så her er altså mi utgåve av "Dagen då alt gjekk gale". (Og den er ikkje skriven for å muntre opp... Det ligg i tittelen; her går det meste gale...)
Dagen då alt gjekk gale
Lufta strøymer rundt fjeset mitt. Verda er grå, og
eg kan sjå bakken nærme seg. Om nokre sekund er det slutt. Eg er livredd, men
rekk ikkje tenkje på anna enn kor glad eg er for at denne dagen snart er slutt.
Det heile begynte då eg vakna av solstrålar som
fylte rommet mitt med lys. Det er februar, og lenge sidan eg har vakna av sola,
så eg vart litt overraska over alt lyset og varmen. Eg snur meg til
vekkarklokka, og ser at brytaren er slått ned. Eller kanskje eg aldri sette den
på i går kveld? Uansett, klokka viser ti på halv ti, og eg skulle vore på skulen
for lenge sidan. Eg set meg opp i senga med eit rykk, og strekkjer ei sene i
foten så mykje at krampa set inn. Det er utruleg smertefullt, og går ikkje over
før eg har hinka fleire meter mot badet.
Sidan eg vakna så seint, har resten av familien
min sjølvsagt reist på skule og jobb for lenge sidan. Det einaste spørsmålet eg
sit igjen med, er kvifor i all verda dei ikkje har vekt meg. Eg hentar fram
mobilen, og ringjer faren min. Eg er sint, og veit at eg kanskje ikkje bør
ringe før eg har roa meg litt. Likevel klarar eg ikkje å la vere. Etter tre
ring tek far min telefonen, og eg stiller det store, essensielle spørsmålet:
“Kvifor?” Eg høyrer at han sukkar tungt, før han beklagar seg og kjem med den
verste unnskyldninga eg nokon sinne har høyrt: “Vi gløymte deg heilt ut.”
Svaret treff meg rett i mellomgolvet, og eg må setje
meg ned på ein stol. “Gløymt meg?” Eit nytt sukk kan høyrast i den andre enden.
“Mora di har reist. Teke med seg alle tinga sine og reist.” Eg ser meg rundt i
rommet, og ser at det manglar nokon ting her og der. Eg sjekkar stova,
kjøkkenet, soveromma. Alle mor sine ting er vekke.
Då må eg stille eit nytt, stort spørsmål:
“Kvifor?” Denne gongen får eg berre eit vagt “veit ikkje”, før vi seier hadet
og legg på. Uansett kor ille dette er, må eg komme meg av garde til skulen. Eg
triv med meg ei gulrot og ein juskartong, og spring ut til mopeden min. På
framsida av garasjen har eg fast parkeringsplass til sykkelen, og eg festar den
med kjetting til naboen sitt gjerde. Når eg rundar hjørnet, ser eg at mopeden
er vekke. Ikkje så mykje som ein mutter ligg att. Eg sender nokre stygge tankar
til storesøstra mi, som lånte mopeden kvelden før. Ho har heilt sikkert gløymt
å setje på låsen. Kanskje ho til og med har latt nøkkelen stå i, for det er
typisk hennar idioti.
Eg innser at eg ikkje har andre val enn å gå til
skulen. Sidan det er iskaldt ute, spring eg inn i gangen og tek på meg ei
varmare jakke og gode vintersko. Så legg eg i veg på den tre kilometer lange
spaserturen til den gamle murbygning med alle dei sure lærarane i. Det er i
grunnen ufatteleg at eg finn meg i å gå der kvar dag, men eg har vel ikkje noko
særleg eg skulle sagt i den samanhengen. Sidan eg fekk mopedlappen for om lag
ein månad sidan, har det i alle fall vore to lyspunkt i skuledagen: reisa att og
fram. Eg er difor ekstra irritert der eg går og sparkar i lausgrusen, og
humøret synk for kvar meter eg går.
I gangavstand frå skulen har vi ein ganske ny
matbutikk, med gode lunsjtilbod til oss i ungdomsskulen. Jusen og gulrota eg
tok med fylte ikkje særleg opp i magen, så eg bestemmer meg for å gå innom og
kjøpe noko meir. På veg inn i butikken, ser eg Janicke forsvinne bak ein reol
lenger inne. Janicke går i parallellklassen min, og vi har vore kjærastar i
litt over eit år. Eg får fortsatt sommarfuglar i magen kvar gong eg ser henne,
og akkurat no er alle tankar på mat og skule gløymt. Eg skundar meg innover i
butikken, medan eg planlegg korleis eg skal fortelje alt det som har hendt meg
i dag, og kvifor eg ikkje plukka henne opp på mopeden i dag tidleg.
Ho står like ved ferskvaredisken, men ho står
ikkje aleine. Ivar frå klassen min er der også, og når eg kjem nærare ser eg at
dei held kvarandre i hendene. Kva er dette for noko? Ivar? Eg stoppar og lar
hendene henge slappe langs sida. Janicke og Ivar ser meg ikkje, men eg ser dei.
Eg ser at dei ler i lag. Eg ser at dei smiler til kvarandre. Og eg ser at Ivar
kysser Janicke før dei går vidare mot andre enden av reolen og rundt mot
utgangen. Eg ser at Janicke ikkje lenger er mi. Sakte set eg meg ned på golvet,
og lar dei mørke tankane få overhand ei lita stund, før eg strammar meg opp
att, finn det eg skal ha og set kursen mot kassene.
Eg ser meg rundt i lokalet medan eg står i køen og
ventar på tur. Då ser eg at læraren min kjem inn døra, og eg prøver å gjere meg
så liten som råd, bak den gamle mannen som står framfor meg. Ser læraren meg
stå her i butikken midt i tredje time, får eg nok merknad nummer litt for
mange. Sakte snur eg meg rundt, går ut forbi nabokassa og prøver å snike meg ut
døra med ryggen til disken der læraren min står og puttar eple opp i ein pose.
Då går alarmen.
Tretti minutt seinare sit eg på kontoret til
butikksjefen. Politimannen ser på meg med ei streng mine, og læraren står på
gangen og snakkar i telefon med far min. Eg har prøvd å forklare at det var eit
uhell, at eg ikkje tenkte meg om og at eg aldri hadde tenkt å stele noko i
butikken. Til inga nytte. Verken butikksjefen eller politimannen trur meg, og
læraren min har hengt seg opp i både tjuveriet og fråværet frå undervisninga.
Eg har forstått, klart og tydeleg, at dette kjem til å få fylgjer. Eg sukkar og
synk lenger ned i sofaen. Verre enn dette kan dagen ikkje bli, tenkte eg. Så
feil kan ein ta.
Til slutt lar butikksjefen meg gå, med tydelege
løfter om at eg kjem til å høyre meir frå han seinare. No har han både adresse
og telefonnummer på notatblokka si, og politiet veit kva saka gjeld. Eg må
berre ikkje komme der og prøve meg igjen! Som om eg hadde tenkt på det.
Skuleklokka ringjer inn etter matfriminuttet, og i
det same set eg beina mine på den slitte dørmatta ved inngangsdøra. Med luta
skuldrer og lite livsmot traskar eg nedover gangen, og rekk heilt fram til
knaggrekka mi før eg kjenner to tunge hender på skuldrene mine. Eg vert snudd
rundt, og ser rett inn i auga til Knut og Stian. Dei er store, dei er sterke og
dei er ondskapsfulle. Dei har gjort livet mitt surt heile dette siste
skuleåret, og det verste av alt er at dei går i 8. klasse. Verre audmjuking går
det vel ikkje an å få for ein 10. klassing, ennå bli sett på hovudet ned i
toalettet av to 8. klassingar. Likevel er det akkurat det som er i ferd å skje
no, berre to pinefulle minutt etter møtet vårt i gangen. Nok ein gong møter eg opp til fjerde time med
vått hår og våt t-skjorte, og nok ein gong nektar eg å forklare for nokon
akkurat kva som skjedde.
Læraren min er tilbake på skulen, og ber meg setje
meg ned på plassen min. “I ettermiddag treng vi ikkje bøkene lenger!” seier
læraren min, og eg kikkar rundt meg. Det ser ut som alle dei andre i klassen
forstår kva han snakkar om. Eg forstår ingenting. Maya tappar fingeren mot
hovudet, lenar seg mot meg og kviskrar: “Ekskursjonen, brødhovud!” Ekskursjonen, ja. Den har eg
prøvd å fortrenge i to veker no, og særleg det faktum at eg skal jobbe på
gruppe med Maya og Jørgen. Dei to er dei mest irriterande klassekameratane det
går an å få. Maya med sin betrevitande haldning, og som er aller mest
irriterande fordi ho faktisk veit betre. Og Jørgen, som knapt har skrive fire
samanhengande ord sidan vi begynte på ungdomsskulen. Han går rundt med iPoden
som ein ekstra kroppsdel, og skyv svært sjeldan luggen til side for å sjå kva
som skjer i verda elles. No skal vi på ekskursjon, til Neverdalsfjellet. Dei av
oss som vil, kan også gå nedom Preikestolen på vegen tilbake, og Maya vil
sjølvsagt veldig. Vi har vore der på klassetur så utruleg mange gongar før, at eg
gav Maya eit hardt spark på leggen då ho sa ho ville sjå utfor kanten endå ein
gong. At det går an. Ho sparkar sjølvsagt tilbake, men treff lenger oppe på
beinet mitt, like under kneskåla. Det er så vondt at eg held på å skrike ut av
berre smerte. Eg klarar å stoppe i siste liten, og haltar etter dei andre ut av
klasserommet.
På skuleplassen står tre store turbussar lina opp.
Klassen vår skal inn i den første bussen, og alle prøver å komme inn på same
tid. Sidan eg fortsatt har vondt i kneet, fristar det ikkje å hive seg med i
kampen. Eg ventar difor tålmodig til køen er vekke, og går sist inn på bussen.
Alle setene bakover i bussen er opptekne. Berre eit sete er ledig, og eg innser
at eg må sitje der. Ved sidan av Ivar. Heile vegen til Preikestolhytta. Eg set
meg med eit sukk, og prøver å late som om Ivar er luft. Han ynskjer ikkje å
leike den same leiken, så når han begynner å prate om kor spennande det blir å
utforske plantelivet på Neverdalsfjellet, let eg att auga og prøvar å sove. Det
er ganske vanskeleg, for eg har ikkje sove så reint lite førre natt. Heldigvis
er eg god til å late som.
Resten av turen går om lag som forventa. Det er
kjedeleg å gå rundt og leite etter blomar, og maset til Maya gjer det ikkje
noko betre. Jørgen loffar etter oss, på fire meters avstand. Han løftar ikkje
ein finger for å hjelpe oss, men det hadde vi heller ikkje rekna med. Vi er
liksom ei tomannsgruppe med tre personar. Han vaknar ikkje til live før vi står
nede på sjølve Preikestolplatået. Då løftar han luggen til side nokre minutt og
stirrar utover Lysefjorden. “Skal vedde på at du ikkje tør sjå utfor kanten!”
seier han plutseleg, snudd mot meg. Det er kanskje det første eg har høyrt han
seie dette skuleåret, og eg skvett nesten av lyden. Eg høyrer utfordringa i
stemma hans, og veit at dette er eit veddemål eg kjem til å vinne. Eg har sett
utfor kanten mange gongar før, og er ikkje spesielt redd for høgder. Difor
smiler eg berre til han, går fram mot kanten, legg meg på magen og stirrar ned
på steinane og vatnet seks hundre meter under meg. Det er som eit sug i magen,
og eg tenkjer på korleis det må vere å fly som ein fugl. Tenk å kunne sveve i
slike høgder, og likevel ikkje måtte vere redd for den harde bakken langt der
nede!
Denne dagen har vore den verste eg har opplevd, så
langt. Alle tinga som har hendt meg, på berre nokre få timar, har slått botnen
ut av tilværet mitt. Likevel, ingenting av det som har skjedd slår det som
skjer i det eg skal reise meg opp att frå kanten. Eg akar meg bakover, slik at
eg står på kne og har henda i bakken. Så løftar eg den eine foten fram, slik at
eg får den under meg. Det er i alle fall det eg prøver på, men nokon, eg
mistenkjer Jørgen, har knytt skolissene mine saman. Når eg dreg i foten, skjer
det ingenting. Ingenting anna enn at eg mister balansen, fell framover utan å
klare å ta meg for. Farten er for stor, og sidan beina er bundne saman, klarar
eg ikkje stoppe rotasjonen. Eg rullar over til høgre. Utfor kanten. Utfor
kanten til det seks hundre meter høge stupet. Eg høyrer hyla forsvinne høgt
over meg.
Lufta strøymer rundt fjeset mitt. Verda er grå, og
eg kan sjå bakken nærme seg. Om nokre sekund er det slutt. Eg er livredd, men
rekk ikkje tenkje på anna enn kor glad eg er for at denne dagen snart er slutt.
Den dagen får vel vera unntaket som stadfestar: Det kan så lett gå godt!
SvarSlettSterk og forferdelig trist lesning. Gjør meg bare enda mer opptatt av viktigheten av å formidle håp...
SvarSlettMarit: Heldigvis er det vel svært unntaksvis at det går så gale som dette, ja...
SvarSlettSpirea: Ja, det er lite håp å finne i denne teksten, og det var også meininga. Ved å tenke gjennom kor mykje som verkeleg kan gå gale, kunne elevane oppdage kor ofte det IKKJE går gale. Då kan ein, viss ein tenkjer på det, begynne å bli takknemlig for at dette ikkje er normalen...